Rychlý útok a manévr v údolích afghánských hor nebo přepady v prostředí Iráku a Sýrie. Přesně v takových operacích je FLYER 72 neocenitelnou platformou pro výsadkové a speciální síly. Partnerem vozidla společnosti Flyer Defense v České republice je společnost STV GROUP.
Vozidlo je konstruované na bezprecedentní průchod náročným terénem, možnost transportu osádky až o sedmi členech a odsunu zraněných na až třech nosítkách. Vozidlo FLYER 72 je využíváno speciálními silami amerických ozbrojených sil organizovanými pod US SOCOM a prošlo válečnými kampaněmi v Afghánistánu, Iráku a Sýrii, kde v něm speciální a výsadkové jednotky absolvovaly tisíce operací. Jedná se o v boji prověřenou platformu.
Vozidlo je přepravitelné v letounech CASA C-295, C-130 Hercules a dalších vojenských dopravních letadlech a v podvěsu pod vrtulníkem nebo vysaditelné na padáku.
FLYER 72 je speciální vojenská platforma, kde každý detail byl navržen a upraven na základě požadavků uživatelů pro provádění nejnáročnějších úkolů a zejména praktických „lessons learned“ z bojových operací. Důraz je kladen zejména na zajištění maximální mobility speciálních jednotek a výsadkářů v náročném terénu a maximalizaci palebné síly osádky pro překvapivé přepadové operace. FLYER 72 má lehkou modulární trubkovou konstrukci, dle profilu jednotlivých operací lze sestavit až 10 možných konfigurací vozidla bez náročného technického zázemí.
Užitečná hmotnost dosahuje téměř 2 600 kg s dojezdem přes 1 000 km na silnici a téměř 500 km v bojové operaci v náročném terénu. Vozidlo umožňuje nejenom uchycení kulometu do každých dveří vozidla (řidič vepředu sedí uprostřed, což rozšiřuje palebnou sílu osádky), ale i hlavní osádkové i bezosádkové zbraňové stanice včetně 12,7mm kulometu, 30mm kulometu, automatického granátometu MK-47 nebo protitankových řízených střel Javelin nebo Spike. Pro zajištění momentu překvapení je vozidlo testováno podle nejnáročnějších norem na výsadky z letadla i přepravu v podvěsu vrtulníku.
Konstrukce je testována nejen na přetížení při výsadku na padáku, ale i na dynamické převrhnutí vozidla podle nejnáročnějších amerických norem, což z něj činí v tomto ohledu prakticky nejbezpečnější platformu na trhu. Unikátní zavěšení kol poskytuje nejenom vysokou průchodnost terénem, ale i bezpečnou manévrovatelnost například při změnách směru ve vysoké rychlosti v náročném terénu.
Vlastnosti | |
Šasi | trubková rámová konstrukce |
Maximální rychlost | 153 km/h (95 m/h) |
Dojezd | 1 046 km na silnici při 65 km/h |
483 km při operačním profilu | |
Maximální stoupání | 60° |
Boční náklon | 40° |
Brodění (bez přípravy) | 76 cm |
Osádka | až 7 sedících, až 5 v osazení vozidla balistickou ochranou |
Délka | 462 cm (490 cm s navijákem a nárazníkem) |
Šířka | 201 cm mezi hranami pneumatik, 416 cm s bočními úložnými boxy |
Výška | 183 cm, nastavitelná |
Prázdná hmotnost | 3 311 kg |
Užitečná hmotnost | 2 585 kg |
Celková hmotnost | 5 897 kg |
Nájezdový úhel | 73,4° s navijákem, 55,5° |
Výjezdový úhel | 53,1° |
Vertikální překročení překážky | 45,7 cm |
Světlá výška | 35 cm |
Kapacita nádrže | 87,5 l |
Ochrana při převrácení | splňuje nároky norem FMVSS 216 a SAE J242 CH# 5 a 6 |
Pohonná jednotka | |
Typ motoru | 2.0 l biturbo JP8/F24/Diesel commonrail s přímým vstřikováním |
Výkon a točivý moment | 220 HP (164 kw) při 450Nm |
Převodovka | 6 stupňová automatická (Tiptronic) |
Diferenciál | polouzamykatelný |
Subsystémy | |
Tlumiče | nezávislé zdvojené mechanické a vzduchové tlumiče na všech kolech |
ABS | Ano |
Kola a pneumatiky | 37x13,5 R17, runflat |
12V alternátor | 12V, 140 A |
12/28 V alternátor | 12/28V, 50/210 A |
Konfigurace vozidla – kity | |
CASEVAC | až 3 nosítka (2x vpředu, 1x vzadu) |
Klimatizace | výkonná klimatizace upravující teplotu při až 50°C |
Výzbroj | úchyty pro dveřní kulomety (4x) |
Hlavní zbraňová stanice (příklad) | kulomet ráže 12,7x99 mm, automatický granátomet MK-47 nebo MK-19 ráže 40x53mm, zbraňový systém MK-44 |
Balistická ochrana | souprava pro ochranu osádky a souprava pro ochranu střelce |